Participation Income

[:nl]

Research on participation income

Researcher: Rebecca Belochi

Dear readers,

Maybe you already heard of the project I am undertaking with the support of Our New Economy. For those who don’t: I am currently writing a paper on Participation Income (just PI for friends) intended for policy making that will be published by ONE. As writing a paper takes time, the coming series of posts are dedicated to introduce participation income in general until the paper is published. They will cover not only PI’s advantages but also its challenges and the state of the current debate surrounding it.

Another reason behind the publishing of these blog posts is to showcase points that will not be covered in the policy paper. Indeed, certain aspects of the academic debate, whilst relevant when thinking of PI overall, do not offer particular insights for policy making. Therefore, the coming posts will also focus on points complementary to the future paper. The goal is to increase awareness of PI and provide an interactive platform to discuss its different aspects. Any share of thoughts or questions are encouraged and appreciated!

I am already looking forward to our interactions. So don’t hesitate to comment, share these posts with interested parties, or follow me on twitter for #PIfunfacts and much more.

Kindly,

Rebecca.

  • Economieles.nu live op 16 november 2022

    Samen met Day for Change ontwikkelen we sinds 2021 lesbrieven en aanvullende materialen voor de economielessen in het voortgezet onderwijs. Sinds september 2022 kunnen we dankzij steun van de Goldschmeding Foundation extra materialen ontwikkelen en bovendien hebben we nu de mogelijkheid om het bereik te vergroten.

    Economieles.nu biedt lesbrieven havo/vwo

    We leven in een wereld die snel verandert. Dit heeft invloed op ons economieonderwijs. Met welke bril kijken we naar de economie? De lesbrieven Nieuwe Economie (voor havo en vwo) geven leerlingen de kennis en tools om economische ideeën te onderzoeken.

    Wil je als docent:

    • Het kritisch denkvermogen van je leerlingen stimuleren?
    • Leerlingen kennis laten maken met verschillende perspectieven op economie?
    • Leerlingen vaardigheden geven waarmee ze bewuste wereldburgers worden?

    Dan zijn de lesbrieven Nieuwe Economie iets voor jou!

    Lees verder →
  • Week van het Economieonderwijs – luisteren naar de economen van ONE

    Deze week hebben we verschillende interessante interviews voor jou beschikbaar. Je kunt kijken en luisteren naar gesprekken met Sam de Muijnck en Joris Tieleman, de auteurs van Economy Studies, over hun ideeën en visie op het economieonderwijs.

    Lees verder →
  • Stageplaatsen Nieuw Economieonderwijs

    Our New Economy is een onafhankelijke denktank in Nederland, met internationale reikwijdte. Als stichting zonder winstoogmerk werken we aan vernieuwing van het economisch denken in onderwijs,beleid en praktijk. Dit jaar is ons team sterk uitgebreid vanwege onze projecten en het huidige team bestaat uit elf collega’s. Daarnaast zijn we nu op zoek naar twee stagiaires ter versterking van twee van onze projecten om lesmateriaal voor het voorgezet onderwijs te ontwikkelen en om de hbo opleidingen bedrijfskunde, accounting en commerciële economie socialer en duurzamer te maken.

    Wie we zoeken

    De stagiaires die wij op dit moment zoeken gaan bij ons aan de slag voor een periode van drie tot zes maanden, voor 3-5 dagen in de week. Werkzaamheden zijn afhankelijk van het profiel van degenen die we aannemen, maar kunnen o.a. zijn: 

    • Analyseren van bestaande examenprogramma’s in het vo en de hbo-curricula en bijbehorende lesmaterialen op mainstream opleidingen.
    • Zoeken en contacteren van voortrekkers die duurzaamheid en maatschappelijke vraagstukken diepgaand hebben geïntegreerd in hun programma, in binnen- en buitenland.
    • Inplannen en organiseren van workshops bij hogescholen.
    • Communicatie over het project, via onze nieuwsbrieven en social media.

    Wat heb jij in huis

    Pro-actief en zelfstandig

    Je houdt van aanpakken en trekt aan de bel wanneer je vastloopt, zodat we samen kunnen zoeken naar een oplossing of alternatief. Je wil graag – net als wij – impact maken.

    Nieuwsgierig systeemdenker en actief onderzoeker

    Je begrijpt dat het onderwijs een groot en complex veld is, en denkt graag mee over de vraag met welke interventies we dat veld het beste in beweging krijgen. Daarbij blijft je niet lang hangen in filosofie en beschouwingen: we moeten ook gewoon een heleboel curricula en lesmaterialen doornemen en evalueren.

    Daarbij is het van belang dat je een helder beeld hebt van Nieuw Economisch denken en een idee hebt waarom curriculumverandering van het economieonderwijs in scholen en universiteiten zo’n belangrijk thema is en waarom we ons ook richten op beleid. Idealiter ben je reeds bekend met ONE, Rethinking Economics of vergelijkbare organisaties in Nederland of internationaal.

    We communiceren in Nederlands en Engels, dus die twee talen beheers je goed.

    We bieden je aan

    We bieden een stagevergoeding van €500 per maand op fulltime basis (dus €400 voor 4 dagen/week, etc.). Je komt terecht in een gezellig, dynamisch en betrokken team. Daarnaast zijn we ambitieus, want we willen impact maken: het is hoog tijd voor een transitie in ons economisch denken en handelen. 

    We werken vanuit een kantoor in Amsterdam West (aan het Surinameplein), en vanuit huis. De verhouding tussen kantoor/thuiswerken overleggen we met jou en we denken daarbij aan een minimum van 1 à 2 dagen per week op kantoor, afhankelijk van het totaal aantal werkdagen per week.

    Startdatum: in overleg, snel na de gesprekken.

    Hoe te solliciteren

    Om te solliciteren, stuur je ons je CV, motivatiebrief en het beste voorbeeld van je schrijfwerk (blog / nieuwsbrief / organizer e-mail / wat dan ook!) per e-mail – via onderstaande button.

    Na een eerste selectie nodigen we de meest geschikte kandidaten uit voor een online of live interview in november, waarna we de keuze maken. Als je vragen hebt over de stage of de procedure, voel je vrij om deze eerst te mailen.

    Sollicitatietermijn: 6 november 2022.

    ONE is een inclusieve organisatie. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen vaak pas solliciteren als zij volledig aan het functieprofiel denken te voldoen; mannen reageren ook als het niet helemaal past.

    We willen iedereen uitnodigen om te solliciteren – ongeacht leeftijd, handicap, etniciteit, geslacht, genderidentiteit, ras, religieuze overtuiging, seksuele geaardheid of andere kenmerken – ook als je niet expliciet aan alle eisen voldoet.

    Lees verder →
  • De Week van het Economieonderwijs

    Van maandag 14 tot en met vrijdag 18 november vindt de Week van het Economieonderwijs plaats! Dit is dé landelijke week voor toekomstbestendig economieonderwijs in Nederland voor alle onderwijslagen van vo, mbo, hbo tot wo. De Week van het Economieonderwijs geeft een podium aan inspirerende onderwijsprofessionals en instellingen die actief zijn met inclusiever, duurzamer en toekomstbestendig maken van het curriculum van hun economieonderwijs. Goede voorbeelden worden getoond, nieuwe economische principes worden besproken, onderwijsprofessionals ontmoeten elkaar, en kunnen daarna geïnspireerd aan de slag in de eigen lespraktijk.

    ONE in deze week

    Vanuit Our New Economy zijn we intensief bij deze week betrokken. Samen met onze partners Leren voor Morgen en Het Groene Brein geven we de week vorm. We starten de week met een Lancering en op de 18de is er een Slotbijeenkomst waar allebei interessante Key Note sprekers hebben uitgenodigd om het gesprek aan te gaan waarom het economieonderwijs van vandaag hervormd moet worden.

    Ook zullen we in de Week van het Economieonderwijs samen met onze partner Day for Change de website gaan lanceren voor lesmaterialen in het voorgezet onderwijs: economieles.nu. Dat doen we op de woensdagavond 16 november. Zorg dat je bent aangemeld, dan krijg je ook de gratis eerste lesbrief om gelijk aan de slag te gaan met jouw klas!

    We gaan ook nog een academische workshop organiseren vanuit het Economy Studies team, dus hou de website van de Week van het Economieonderwijs goed in de gaten!

    Lees verder →
  • Geld als water

    Met behulp van de metafoor ‘geld als water’ brengt architect en cartograaf Carlijn Kingma de wereld van het grote geld tot leven. Samen met Thomas Bollen en Martijn van der Linden (bestuursvoorzitter van ONE) onderzocht zij de rol van geld in onze samenleving.

    Een animatievideo

    Het project resulteert niet alleen een kunstwerk op papier, maar ook in een animatievideo van ruim 20 minuten. Hierin vertelt Carlijn het verhaal achter de tekening.

    Leuk om in de klas te hangen?

    Je kunt de poster – als praatplaat – ook in de klas hangen (of op kantoor of thuis in de woonkamer). Bestellen kan via de site van Follow the Money.

    Lees verder →
  • ONE zoekt social media/communicatie/projectsupport collega

    Our New Economy is een onafhankelijke denktank in Nederland, maar met internationale reikwijdte. Wij zijn een stichting zonder winstoogmerk, die werkt aan vernieuwing van het economisch denken in onderwijs, beleid en praktijk. Het huidige team bestaat uit elf collega’s. Er gebeurt veel en daarom zijn we op zoek naar voor een part-time collega voor communicatie, social media en projectoffice ondersteuning op ZZP-basis.

    Een blik op Social Media en project support

    Dit jaar is ons team sterk uitgebreid vanwege onze projecten. Het is duidelijk dat social media, onze nieuwsbrieven en andere communicatie steeds meer een belangrijke randvoorwaarde zijn tijdens het opschalen van ONE. Daarnaast hebben we ook werkzaamheden vanuit de projecten (denk aan het plannen van een event, of het bijhouden of facturen zijn verstuurd). In totaal zien we daar ongeveer een dag per week aan werk liggen, verspreid over meer dagen.

    Wie we zoeken

    De part-time collega die wij op dit moment zoeken heeft gemiddeld een dag per week tijd voor:

    • het opstellen en bijhouden van Social Media (Buffer, maar ook via de kanalen input ophalen en de community onderhouden);
    • ondersteunen bij het versturen van nieuwsbrieven aan verschillende doelgroepen en meedenken over de doelgroepen (Mailchimp);
    • ondersteunen bij het plaatsen van content op de websites en rapportage over bezoeken en trends (WordPress);
    • ondersteunen bij het plaatsen van onderwijsmaterialen en andere platforms die we nog gaan opzetten.

    We gaan uit van een eerste periode van zes maanden, met een mogelijke verlenging. Dit zou kunnen betekenen dat het aantal uur uit te breiden is, maar daar kunnen we nu niet op vooruit lopen. Je bent in Nederland gevestigd.

    Wat heb jij in huis

    We communiceren in Nederlands en Engels, dus die twee talen beheers je excellent. Je hebt ruime ervaring met social media. Je bent creatief en grafisch sterk. Je kunt opbouwend kritisch meedenken in doelgroepcommunicatie, maar je bent ook een doener: nieuwsbrieven opstellen, berichten maken, speciale communicatie rondom events.

    Daarbij is het van belang dat je een helder beeld hebt van Nieuw Economisch denken en een idee hebt waarom curriculumverandering van het economieonderwijs in scholen en universiteiten zo’n belangrijk thema is en waarom we ons ook richten op beleid. Idealiter ben je reeds bekend met ONE, Rethinking Economics of vergelijkbare organisaties in Nederland of internationaal.

    We bieden je aan

    Hoewel we nu nog allemaal op ZZP-basis werken, besteden we tijd en aandacht aan de samenwerking, inhoudelijk op de projecten én met elkaar als ONE. Een aantal keer per jaar vergaderen we off-site met alle ZZP-collega’s van ONE. We bieden op dit moment een uurtarief van 45,- euro (excl. BTW), dat is hetzelfde voor iedereen die bij ONE werkt.

    Hoewel we nu groeien, durven we gerust spreken van een gezellig, open en betrokken team. Wij zijn tegelijkertijd ambitieus, want we willen impact maken. We beschikken over kantoorruimte in Amsterdam aan het Surinameplein, maar je kunt ook prima zelfstandig werken vanuit huis.

    Startdatum: in overleg, snel na de gesprekken.

    Als je op zoek bent naar meer uren, weet dan dat ook onze partner in dit project Day for Change behoefte heeft aan een vergelijkbare inzet. Als je dat interessant vindt, laat het weten in je reactie op deze vacature.

    Hoe te solliciteren

    Om te solliciteren, stuur je ons je CV, motivatiebrief en het beste voorbeeld van je schrijfwerk (blog / nieuwsbrief / organizer e-mail / wat dan ook!) per e-mail.

    Na een eerste selectie nodigen we de meest geschikte kandidaten uit voor een online of live interview eind november. Als onderdeel van dit interview zullen we je ook een concrete Social Media vraag uit onze praktijk voorleggen. Als je vragen hebt over de functies of de procedure, voel je vrij om deze eerst te mailen.

    Sollicitatietermijn: 18 november 2022.

    ONE is een inclusieve organisatie. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen vaak pas solliciteren als zij volledig aan het functieprofiel denken te voldoen; mannen reageren ook als het niet helemaal past.

    We willen iedereen uitnodigen om te solliciteren – ongeacht leeftijd, handicap, etniciteit, geslacht, genderidentiteit, ras, religieuze overtuiging, seksuele geaardheid of andere kenmerken – ook als je niet expliciet aan alle eisen voldoet.

    Lees verder →
  • Kickoff vervolg Lesbrieven

    We leven in een wereld die snel verandert. Dit heeft ook invloed op ons economieonderwijs: met welke bril kijken we naar de economie? De lesbrieven Nieuwe Economie (havo en vwo) geven leerlingen de kennis en tools om economische ideeën (kritisch) te onderzoeken. In de Week van het Economieonderwijs gaan we live met een nieuwe website. Je kunt je alvast aanmelden voor een gratis Lesbrief!

    Lees verder →
  • Neoliberalisme. Een Nederlandse Geschiedenis

    Auteurs: Bram Mellink & Merijn Oudenampsen

    Uitgever: Boom

    In het publieke debat is de afgelopen jaren veel kritiek geleverd op het neoliberalisme, maar wat dit begrip inhoudt blijft meestal vaag. Waar komt het eigenlijk vandaan en hoe heeft het zich in Nederland genesteld? In ‘Neoliberalisme. Een Nederlandse geschiedenis’ geven historicus Bram Mellink en socioloog Merijn Oudenampsen het neoliberalisme voor het eerst een plaats in de geschiedenis van ons land. Zij laten zien dat het marktdenken veel eerder in Nederland landde dan altijd is gedacht en veel nauwer met onze naoorlogse instituties is verweven dan deskundigen tot nu toe aannamen. Dit boek volgt de politici, ambtenaren en wetenschappers die na de Tweede Wereldoorlog het marktdenken ontketenden en plaatst hun neoliberalisme waar het thuishoort: in het hart van de Nederlandse politiek.

    Sam de Muijnck maakte een samenvatting in een set slides. Deze kun je hier downloaden.


    Sam de Muijnck

    Lees verder →
  • DNB in gesprek met jongeren

    Centrale bankdirecteuren Klaas Knot en Frank Elderson vroegen jongeren om ideeën voor nationaal en Europees monetair beleid. Sam de Muijnck van Our New Economy neemt ook deel aan dit gesprek. Dit is vanmiddag zijn boodschap aan hen.

    Het evenement van vandaag is hoognodig want in financiële en monetaire beleidsdiscussies zijn de belangen en ideeën van jongeren vaak ondervertegenwoordigd. Of het nou gaat over jeugdwerkloosheid bij beslissingen om de rentestand te verhogen of maatregelen om klimaatverandering aan te pakken, jongeren trekken vaak aan het kortste eind terwijl ze nog het langst te gaan hebben.

    Er staat twee onderwerpen op de agenda: prijsstijgingen en de economie van de toekomst.

    Prijsstijgingen

    De hoge inflatie van de afgelopen periode heeft tot veel zorgen geleid en zou tot paniekmaatregelen kunnen leiden die jongeren in het bijzonder veel zouden raken.

    Onder economen en centrale bankiers is er al maanden een heftig debat gaande over wat de oorzaak is van het hoge inflatie en daarmee ook de gepaste oplossing. Het expansieve monetaire beleid van het afgelopen decennia (lage rente, opkopen van schuldpapier van grote investeerders) was juist telkens niet in staat om de inflatie te verhogen naar gewenst niveau. De link tussen prijsontwikkelingen en monetair beleid, zoals rente verlagingen en verhogingen, leek steeds zwakker te worden.

    Maar de afgelopen maanden was er opeens hoge inflatie. Eerst leek die inflatie veroorzaakt te worden door de corona pandemie en geopolitieke schokken: plotselinge toenames en verschuivingen in consumptie, en verstoringen van handel en productie. In dat geval zou de inflatie tijdelijk van aard zou zijn, tenminste zolang er geen paniek zou ontstaan en verwachtingen uit de hand zouden lopen. Recent onderzoek laat zien dat prijsstijgingen voornamelijk voortkomen uit hogere winsten, terwijl de lonen van werkenden achterblijven ten opzichte van de inflatie.

    Dit complexe beeld maakt dat het niet duidelijk is wat nou de beste oplossing is. Industrieel beleid kan bijvoorbeeld waardeketens versterken. Wil je consumptie stabiliseren, dan zijn spaar- en inkomensbeleid logische instrumenten. Is marktvolatiliteit het hoofdprobleem, dan hebben we juist krediet- en prijscontroles nodig. 

    De meest besproken mogelijke oplossing, renteverhogingen door de centrale bank, kan in dit kader als laatste en ongerichte beleidsoptie worden gezien. Het doel hiervan is namelijk om de hele economie te laten ‘afkoelen’, lees: minder leningen, minder investeringen en vraag, en meer werkloosheid. Die werkloosheid is echter niet gelijk verdeeld: jongeren vallen het eerst buiten de boot. De vraag is dan ook of we niet te snel en heftig de rode knop van renteverhogingen gebruiken terwijl andere oplossingsmogelijkheden nog onvoldoende geprobeerd zijn.

    De economie van de toekomst

    Centrale bankiers zien steeds meer de relevantie van klimaatverandering in en beginnen dit langzaam te verwerken in hun monetair beleid en toezicht op de financiële sector. Dit is een goede ontwikkeling, maar het is nog niet voldoende. Het huidige marktneutrale beleid betekent in de praktijk dat fossiele industrieën gesubsidieerd worden zoals in dit rapport is berekend.

    Het debat danst vaak om een fundamentele vraag heen: mag, of moet, de centrale bank klimaatverandering aanpakken als een doel op zichzelf zien? Bij de Europese Centrale Bank is dit nu niet het geval. In plaats daarvan wilt de Europese Centrale Bank rekening gaan houden met de gevolgen die klimaatverandering zal gaan hebben op het monetaire en financiële systeem. Ecologische instabiliteit betekent namelijk ook monetaire en financiële instabiliteit.

    Dit betekent echter dat de centrale bank alleen maatregelen neemt om de monetaire en financiële stabiliteit te waarborgen, niet om ecologische stabiliteit te waarborgen (in jargon geldt hier dus enkele, en niet dubbele, materialiteit). Daarmee mag de centrale bank haar instrumenten wel gebruiken om banken en financiële markten te redden, maar niet om de aarde en toekomstige generaties te redden. 

    Binnen de huidige lastige institutionele en politieke constellatie waarin de Europese Centrale Bank zich bevindt is deze keuze te begrijpen, maar als jongere die zich zorgen maakt over de toekomst is onbegrijpelijk.

    Er kan nu al veel meer

    Ook binnen het huidige politieke mandaat kan er al veel meer zoals in dit rapport van Sustainable Finance Lab wordt uitgelegd.

    Er zijn meerdere technische voorstellen voor hoe dit kan binnen het huidige mandaat. In dit rapport van Positive Money wordt bijvoorbeeld voorgesteld om lagere rentes voor groene investeringen rekenen.
    Een andere mogelijk is om andere wegingen voor groen onderpand te hanteren, zoals beschreven in dit rapport van New Economics Foundation. 

    Daarnaast is het cruciaal dat niet alleen ‘groen’ gestimuleerd wordt, maar vervuiling ook echt gestraft gaat worden, zowel bij toezicht als monetair beleid. De ECB heeft bijvoorbeeld nu twee jaar op rij vastgesteld dat de grootste Europese banken onvoldoende bezig zijn met klimaat, maar heeft hier geen gevolgen aan verbonden zoals hogere kapitaaleisen. De Europese Unie is bezig met een groene taxonomie om goed te kunnen vastleggen wat groene investeringen zijn. Maar de tegenhanger, een vuile taxonomie, is gestrand vanwege lobby uit vervuilende industrieën.

    Willen centrale bankiers er ook voor jongeren zijn en niet alleen voor gevestigde belangen, dan is er werk aan de winkel.

    Lees verder →
  • ONE afsluiter NewBee festival

    Op donderdag 9 juni 2022 vindt in Rotterdam het NewBee fest. plaats.

    “THAT WHICH IS NOT GOOD FOR THE BEE-HIVE CANNOT BE GOOD FOR THE BEES”
    – MARCUS AURELIUS

    Beleef innovatie in het economisch en business onderwijs!

    Hoe zien bedrijven er uit die bijdragen aan ‘een economie die deugt’? En hoe zorgen we dat onze bedrijven dit gaan doen? Op hogescholen in heel Nederland houden docenten, onderzoekers én studenten zich met deze vragen bezig.
    De economie van morgen is een economie waarin iedereen op een (vol)waardige manier kan meedoen en meekomen. Een economie die snapt dat de wereld meer is dan een verzameling resources die we naar hartenlust maar kunnen pakken en (op)gebruiken. Een economie waar je, kortgezegd, echt zou willen wonen. Waar je je kinderen wilt laten wonen.

    Maar hoe komen we daar?

    Docenten, onderzoekers en studenten bevragen niet alleen het oude economische denken maar ontwikkelen nieuwe zienswijzen, praktische modellen en tools voor de economie van de toekomst. Waar zijn al deze onderwijsvernieuwers mee bezig?

    Op 9 juni 2022 organiseren Hogeschool Rotterdam en De Haagse Hogeschool het eerste NewBee Fest. Een verzameling van inspiratie voor het toekomstige economisch onderwijs in allerlei vormen en maten. Kom ervaringen delen, nieuwe dingen ontdekken, dilemma’s voorleggen, tools uitproberen. 

    Dit festival is anders. Zonder plenaire key-note speakers of pogingen om te komen tot een overkoepelend onderwijsinnovatieprogramma voor heel Nederland. Het wordt een dag met mensen die elkaar vinden op de noodzaak, het plezier en het geklooi rond de vernieuwing van business & economisch onderwijs. Wij zijn erBIJ, Kom je ook?

    Our New Economy sluit de dag af

    We zitten in een paradigmashift in het economisch denken. De ambitie wordt helder, maar hoe voeren we dit door in het onderwijs? Steeds meer mensen spreken over een Nieuwe Economie die gericht is op welzijn, menswaardigheid en duurzaamheid. Ook binnen het onderwijs zien we ontwikkelingen. Er komen meer nieuwe lesmaterialen die deze nieuwe manier van denken over de economie en bedrijven centraal zetten. Het eerste kernthema uit het meest recente HEO verkenningsrapport was ‘nieuwe economische (waarde)systemen & transitie’. Maar hoe kunnen we deze ambitie vormgeven in het onderwijs?

    De presentatie van Sam de Muijnck en Maarten Nijman vind je hier:

    Lees verder →
[:]
Deel deze pagina